A mezszponzoráció egy olyan lehetőség a cégeknek, mellyel bekerülhetnek a TV-be, újságba vagy akár az otthonokba is. Eredete a 80-as évekre vezethető vissza, mely akkor az ördögtől való ötlet volt, hiszen elcsúfítják a szép, tiszta mezt. A klubok nem bánták, hiszen szép kis summát kaptak érte. Ma már nem jellemző, sőt furcsa, ha egy üres pólót látunk a pályán. Ez most onnan jutott eszembe, hogy mindkét római klubnál valami nagyon hiányzott. Aztán rájöttem: a szponzor.
Még én is hallottam olyan hangokat, hogy ha ilyen mértékben megy a mezdíszítés, akkor nem kell sok és a válogatott dresszeket is (sok másik sportághoz hasonlóan), logók fogják színesíteni. Szerencsére ez még nem következett be, igaz a melegítőkön már jelen vannak a cégek. Elgondolkodtam a fenti képek alapján, hogy egyáltalán milyen reklámok vannak látható helyen és bizony rá kellett jönnöm, hogy távol-keleti, kínai és amerikai cégek viszik a pálmát. Egy nem régi hír még alá is támasztott engem: Az előző szezonhoz képest 20 százalékkal, 687 millió euróra nőtt a mezszponzorációból befolyó összeg a hat európai labdarúgó topligában (a felmérés a holland bajnokságot is ide vette). Egy német felmérés szerint a német, angol, francia, olasz, spanyol és holland játékosok trikóin látható hirdetések csaknem negyede a Közel-Keletről származik. Az arab emírségekbeli és katari cégek összesen 160 millió euró értékben fektetnek be, ebből 40 milliót az FC Barcelona kap a Qatar Airwaystől. A második helyen a német vállalatok állnak 112 millióval. Forrás: MTI
Apropó Barcelona. Sokáig ez a csapat volt, amelyik nagyon ellenezte a mezszponzorációt, mégis nagy nehezen (pénzért persze), beadták a derekukat, még ha volt benne egy kis Unicefes kitérő is.
Hol vannak már azok az idők, amikor még Opelek lógtak a mezeken, és amikor közös tornát is rendezett a szponzor hozzá, a Bayern München, a Milan és a PSG részvételével? Hasonló előfordult nálunk is, amikor az Audi nagyon beszállt a Győrbe és elhozta nekünk a Bayernt. Olyan is előfordult, hogy az UEFA szigorú szabályzata miatt, hiába támogatta a Bwin a Real Madridot és a Milant, amikor összekerültek egymással szemben a Bajnokok Ligájában, akkor választaniuk kellett, ki fog "reklám nélküli" mezben pályára lépni.
Fotó: zimbio.com |
Olyan is előfordult már, hogy pont a BL támogatása miatt nyergelt ki a Vodafone a Manchester United mögül. De, hogy mekkora ereje van ennek a sorozatnak, megmutatja, hogy külön szponzorok szerződnek csak ezért egyes klubokhoz. A DVSC-nél még érthető is volt, hiszen sok-sok év után egyetlen zászlóshajóként evickélt magyarként az UEFA tengerén. De ugyanezt megcsinálta a Tottenham csapata is. Newcastleben Papiss Demba Cisse majdnem távozott is a csapatból, hiszen hit hú muszlimként bűnnek tartotta, hogy egy hitelcéget visel magán.
Fotó: plastik.hu |
És, hogy magyarozzunk is ma, a 90-es években egészen ronda mezek születtek itthon, ahogy karácsonyfaként felaggatták a reklámozók a logókat a dresszekre. Persze aligha bánták a klubvezetők ezt, hiszen pénz állt a házhoz így legalább. Manapság már egy kezemen meg tudom számolni melyik klubnak vannak mezszponzorai. Kispesten George F. Hemingwaynek felrótták chat-en, hogy miért nincs, amire ő elmagyarázta: A magyar üzleti élet kivonult a magyar labdarúgásból. Ezért nincs ma olyan magyar csapat, amelynek üzleti alapon van üzleti szponzora. Erre jött a gazdasági világválság. Ez nem marketing osztály kérdés. Forrás: honvedfc.hu
Ferencvárosról csak egy júliusi hírt találtam, hogy hamarosan jön a támogató. Újpesten sincsen évek óta, MTK-nál lekerült a Panzi, hogy most az ingujjon legyen egy másik, illetve most már Pakson sincsen, hiszen az MVM átnyergelt a Dunaújvároshoz. Néhány csapat ezt úgy vészeli át, hogy saját tulaj cégét reklámozza, lásd Fotex, Lombard, Radisson Blu, Matias stb.
Fotó: Veres Viktor |
Fotó: ujpest.hu |
Manapság úgy néz ki már nem mindenhol éri meg matricákat ragasztani a pólókra, inkább megváltozott a trend és a stadionokat, csapatokat nevezik át. A Real Madridnál még a címer megváltoztatása is szóba került.
A Chelsea nem olyan régen kötött megállapodást a Yokohamával, amellyel az összesített listán felugrott a második helyre, íme:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése